OER

OER - Open Educational Resources

Öppna lärresurser är fria att använda och byggs upp av användarna själva.
Bra att lära sig mer om Creative Commons för att kunna lägga ut sitt material på ett säkert och rätt sätt.

Här följer en sammanfattning av det seminarium jag deltog i via webben den 3 mars 2011.
(12.15 - 16.00)

  • Mötet äger rum via Adobe Acrobat Connect för oss som inte är på plats i Lund, Malmö eller på Sveriges Lantbruksuniversitet. Seminariet handlar främst om studenter på högskolenivå.
  • Programmet innehåller:
    Presentation om OER och hur det öppnar nya möjligheter för studenter. Hur man arbetar med OER. Video som föreläsningsform, att använda bloggar och animationer på webben i undervisningen.
    "iTunes U", diskussion och reflektion kring OER samt OER i ett internationellt perspektiv. Avslutningsvis diskuteras hur OER kan bli en del i utbildningskulturen.
  • Programmet presenteras i bild. 
  • Diskussionsmöjligheter för oss som inte är på plats genom en chatt. Det som skrivs där läggs till handlingarna efter avslutat sem.
  • Tekniska småproblem i inledningen, som vanligt får man väl säga. Högt ljud, lågt ljud... Tekniken är verkligen i sin linda ännu.

  • Henrik Jonsson från Lunds studentkårer inleder och pratar om OER för studenter.
    OER - Ett öppet system. Är det relevant med informationsfrihet? Finns "bokkonservatismen" bland studenter?
    Idag känner vi oss allt mer trygga på internet. Vem är studenten? Kön, ålder, etnicitet, social bakgrund. Viss snedvridning utifrån dessa punkter. Generationsgränserna börjar suddas ut på internet och lärosäten.
    Nya informationsvägar gör det möjligt för fler att upptäcka möjligheten att studera.
    Priset på böcker är högt och hindrar ibland tanken på att studera.
    Nätet är lättillgängligt. Lätt att få ut information och det är oftare billigare eller till och med gratis.
    Utbudet är enormt på nätet så det blir både lättare och svårare att hitta det man är ute efter.
    Fler lärosäten når ut till fler och antalet säkra källor ökar.

    Ny teknik måste integreras i utbildningen för att studenten ska kunna lyckas på arbetsmarknaden.
    Det studenten publicerar når nu ut till fler och kan vara till nytta för fler. Dessutom är det roligt att nå ut till andra.

    Det livslånga lärandet: Det är roligt att lära sig nya saker hela livet igenom. Ny teknik möjliggör detta.

  • Fredrik Björk, lärare på Malmö högskola,  berättar hur han använder OER.
    Använder Facebookgrupp för studenter, tidigare studenter och lärare för diskussion. Har egen blogg som är kopplad till undervisningsämnet.
    Producerar själv och använder färdigproducerat mtrl.
    Positiv till att studenter inte alltid behöver vara på plats vid en föreläsning. Möjligheten att vara på annan plats och att kunna titta, delta i efterhand, är positivt.
    Arbetar med videoföreläsningar för att behålla kontakten med studenterna som studerade på distans. Använder chatt och andra kontaktmöjligheter.
    En vanesak att använda video. Svårt i början när man inte är van att höra sig själv och att se sig själv "utifrån".
    Tala tydligt! Var inte perfektionist. Du kan korrigera dig själv som vanligt. Viktigare med spontanitet, att vara sig själv.
    Använder Vimeo med den inbyggda webkameran i datorn (tidigare använde han YouTube) och plockar in t.ex. TED för att få in andra föreläsare och diskutera dem.
    Bredd på det man för fram. Mycket att diskutera kring. Mer kreativt.
    Idé att göra för-läsningar inför föreläsningar. Kort, tre minuter om vad som komma skall för att studenterna ska kunna börja diskutera innan föreläsningen drar igång.
    Inspelade föreläsningar ska inte vara längre än 10 minuter. Gör inget avancerat, det tar för lång tid och du orkar inte fortsätta.


  • AnaMaria Dutceac Segesten använder bloggen i undervisningen.
    Studenten har ofta redan använt sig av verktyget privat. Bra att utnyttja sociala medier för studier. Kan öka motivationen att delta i olika övningar. Roligt att skriva blogg tillsammans med andra studenter och att det går ut till en vidare publik.
    Lätt att kommentera och dela resurser på en blogg. Kommentarsfunktionen gör det till ett samarbete. Feedback, kritik och bekräftelse på att det är viktigt det som skrivs.
    Utvecklar kreativitet. Stimulerar andra att göra samma sak.
    Lärprocessen demokratiseras när studenterna blir mer delaktiga.
    Bloggen kan vara mindre bra om...
    Studenterna är ofta bra konsumenter och inte alls så bra producenter. Måste ha en kurs i att producera.
    Studenter är ibland väldigt konservativa. Vill ibland inte använda ny teknik.
    Vet inte alltid att en blogg går att använda i studiesyfte. (tror att det blir Blondinbella av det hela)
    Bra att ha en "Gatekeeper" i början. Filtrera kommentarer och liknande.
    Studenter är tävlingsinriktade och vill inte dela med sig av sin kunskap. Tanken om ägandet finns kvar bland studenter fortfarande.
    Använder Wordpress.com och blogportal.
    Studenter med funktionsnedsättningar. Möjligheter och hinder? Behöver inte avgränsa sig till text. Ljudinspelningar, röstinlägg, eller video går också bra att blogga.
  • Seminariet spelas in och läggs ut i efterhand inkl. dokumentation.

  • Animationer på webben presenteras av Agne Paulsson
    Steg 1: Leta själv på webben. Finns mycket animationer på webben. "Animation ..." Måste vara bra animationer för att de ska vara värdefulla. Går det att begripa nåt själv?
    Steg 2: Länksamlartiden.
    Steg 3: YouTube. Här finns massor av animationer idag att använda. Be studenterna själva att välja ut den de tycker mest om. Man kan lägga till "embeds" i YouTubeklipp.

    Spela in video: Ögonen i gyllene snittet. Inte konstigt med sin egen röst. Andra hör dig så. Att prata in i kameraögat. Titta rakt in i kameran, inte bredvid. Vi människor är grymt bra på att märka när någon inte tittar en rakt in i ögonen. Vill man inte titta rakt in i kameraögat så är det bra om man är två. Då känns det mer naturligt att inte titta in i kameran.
    Har använt Camtasia som är riktigt bra.
    Bra att se personen som pratar. Kroppsspråket har större betydelse än man tror. 

    Bra om studenterna gör egna animationer och presentationer av sig själva för att man ska få tillbaka den kontakt som de får när de ser en presentation av läraren.

    Stop Motion Animator är gratis för att göra animation.


  • Rörlig bild - att presentera och sprida presenteras av Johan Nyman och Ulf Ellervik
    Använder bl.a. iTunes U men vill sprida det de gör via andra kanaler också. Kanske inte bra att bara finnas på ett ställe. Vet aldrig vad som händer med den kanalen i framtiden.
    Spela in korta instruktionsfilmer som man kan gå tillbaka till när man vill för att repetera under kursens gång.
    Gör filmer (2D) där man beskriver hur en modell på t.ex. en molekyl ska sättas ihop (3D) som studenterna kan titta på för att jobba med 3D-modellen själv.
    Framöver kommer 3D-animeringar som gör detta än mer begripbart.


  • Patrick McAndrew  - Open Educational Culture
    Har upptäckt att de har fått fler studenter efter att de börjat med "Open Learn".
    Tror att det blir billigare att jobba med open learning.
    Öppenhet och att dela med sig måste vara bra.
    OER Factors- Få "copyrajten" rätt, Creative Commons
    - Design för öppenhet - hur ska man använda och dela med sig öppna resurser? Varför gör vi det här jobbet?
    - Innehållet är viktigt
    - Olika vägar att dela med sig - Nätverkande, portaler osv.
    - OER är en katalysator för djupare kunskap

    För att undvika att saker görs om och om igen, uppfinner det som redan är uppfunnet, har en karta över alla öppna resurser börjat tillverkas.

    OER för människor samman över hela världen. Vi får in hela världen i klassrummet eller så får du ut det du gör till hela världen. Bidrar till en kulturell mix som bidrar från olika kulturer med olika språk och med olika kunskaper och förförståelser.

    OER universitet ses ibland som konkurrenter till de "riktiga" universiteten och välkomnas kanske därför inte med öppna armar. Patrick tror dock att OER är framtiden. (www.olnet.org)


  • Carl Holmberg - OER ur ett internationellt perspektivNew Learning Culture sedan 1938!
    Tidigare trender: Ökande volymer studenter i systemet. Måste jobba med online learning. OER har en tydlig framtid som måste stödjas. "Education for all", Tillgången ska bli bättre för alla och kvalitén ska också bli bättre.
    Bill Gates förutspådde 2010 att det år 2015 skulle finnas universitetsutbildningar på nätet, gratis. I viss mån finns det redan.
    OER ökar stort. Den samlade mängden "kunskap" som finns gratis att plocka hem blir bara större för varje dag som går. Självstyrda, självlärda "studenter" blir allt fler. I bl.a. Kina kan man dyka upp på ett valideringsinstitut och redovisa sina kunskaper och skaffa sig en dokumenterad, registrerad utbildning.
    Universiteten kan inte ta emot alla som vill utbilda sig. OER fyller en tydlig funktion här.
    Open Educational Practices - Att få in OER i praktiken. Att använda och återanvända material samt att det måste bäddas in i utbildningspolitiken lokalt och det måste stödjas av pedagogiken.
    Jobbar för att bädda in i bl.a. metodik, pedagogik, kultur. (OPAL).


  • Alastair Creelman avrundar dagen - OER - Nästa steg?

    Slut sammanfattning