fredag 28 augusti 2009

Dagens studenttips

Som ni andra säkert också märkt så känns det lite ovant att vara student. Jag tänkte därför komma med ett tips så att ni kommer in i studentkänslan igen.

En gammal klassiker är ju att göra en toast och kaffe till läsandet. Här kommer "receptet":

Ta en titt i kylskåpet och se vad du kan hitta där. Köttätare, vegetarianer, veganer och alla ni andra som känner er sugna kan säkert slänga ihop något av det som finns där.

Jag hittade:

  • Gammal överbliven ost från något fotbollsläger. Sådan där ost som är fyrkantig, färdigskivad, plastinslagen och konstigt gul. Den går knappt att få loss i ett stycke utan faller i bitar redan vid en första ansats till urplockning ur det fissliga plastomslaget.

  • Skinka med tvivelaktigt datum. Sönerna har redan varit på förpackningen i morse och jag har inte hört något från skolan om att de skulle vara magsjuka så...

  • Bröd. En som redan låg på diskbänken samt en eller flera ur frysen. Det beror på hur sugen man är.

  • Bregott är ett måste. Här duger det bara inte med Lätta eller annan lättprodukt. Mackan ska ju bli en toast och då måste det ju toastas i något som är i närheten av smör. (går naturligtvis även bra med annan produkt när det kniper)

  • Nu till själva grejen. Dagen till ära fanns det färsk basilika, Romelandatomater och krossad svartpeppar i hemmet och lyckan var gjord. Utan dessa små piffingredienser så hade det bara varit en tråkig toast med sunkigt innehåll.

Hur går det till?

  1. Smörar bröden sparsamt.

  2. Lägger ihop ingredienserna på ett av brödens ickesmörade sida och sedan det andra brödet på toppen med dess smörade sida utåt!

  3. Smack in i ett våffeljärn, om man inte har lyxartikeln från 80-talet, smörgåsjärnet då förstås.

  4. Väntar tålmodigt någon minut medan mackan fräser sig svedd i järnet.

  5. Plockar ut med gaffel.

  6. Aktar mig för den numera smälta och varma osten!

  7. Äter upp alltihop medan jag gör kaffe (varför blir det inte av att jag "timear" detta så att koppen är färdig samtidigt med mackan?)

  8. Fotograferar hela klabbet minus den uppätna mackan.

  9. Skriver om det och lägger in en bild på bloggen.


Så där ja!

Övning ger färdighet och min paus är över. Åter till litteraturen...

1 kommentar:

  1. Låter smaskigt! Själv brukar jag endast orka göra en kopp kaffe...

    SvaraRadera