torsdag 10 september 2009

Frågeställningar mark II

Mark II var väl att ta i. Det är nog mer kompletteringar, alltså mark I.2 eller som man säger nu för tiden, version 1.2.

Utifrån skriften "Digitala lärresurser" så öppnar sig åter igen skafferiet med virvlande tankar, både på gott och ont. Min besvikelse över hur det faktiskt ser ut i min verklighet gör sig påmind och jag försöker bekämpa min klagoinstinkt för något bättre. Hur ser det ut och vad kan man göra åt det?

Alla lärare står inte på samma grund inför ett eventuellt skifte till en mer digital lärmiljö. Vi är inte ens på samma arena. jag hittar tusen och en möjlighet att utnyttja medan många andra bara ser något jobbigt och tidskrävande som ändå aldrig kommer att bli verklighet. Min iver spiller över men det verkar som om det mest skvätter av dem som står bredvid och beskådar. jag återkommer gång på gång till utbildning av dem som ska utbilda. Det är här vi måste sätta in allt krut till en början. Bara avsnittet om rättigheter gör mig snurrig och jag är ändå med på tåget, viftandes med fanor och banderoller. Hur ska då detta avsnitt te sig för en skeptiker?

Rättigheterna för en producent har jag inte ens tänkt på för egen del. Tänk att det jag gör kan vara av intresse för någon annan. Hur ska jag ställa mig till det? Som det ser ut idag så blir jag smickrad och öser mer över den som pumpat upp mitt ego men hur blir det framöver. Hur blir det om den här delen tar mer och mer av min arbetstid bara för att jag vill men där det så småningom går över i ett krav från arbetsgivare och kollegor att jag ska fixa? Ska jag inte ha någon typ av kompensation då?

Är det bristen på ramar och tydlighet i en lärares yrkesroll som också sätter käppar i hjulet för oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar