torsdag 3 september 2009

Vad är personlig integritet?

Efter att jag läst boken "Läroverktyg" dök ett flertal frågor upp men den avslutande kändes som den viktigaste. Jag kom aldrig fram till den och skulle bra gärna vilja få lite respons på min tanke om detta med personlig integritet i denna allt snabbare snurrande tid.

I boken stod det om hur datorn kan anpassa sig efter var du befinner dig och vad den skulle kunna användas till där. "Jättebra, hurra!", blir den första reaktionen från min sida men sedan börjar det gnaga en annan tanke i mitt huvud.

Är det så att datorn anpassar sig efter dig och det som finns i din omgivning så innebär det också att det någonstans finns en hiskelig massa information lagrad, inte bara om platsen där du är, utan också om dig. Information om dig, om mig. Vem samlar in all denna information och i vilket syfte? Är det i första hand för att hjälpa mig? Nej, jag tror inte det. De som har möjligheten att lagra alla denna information gör det antagligen ur ett vinstintresse och då funderar i alla fall jag på var deras gräns går. När det gäller att tjäna pengar på mig, det vill säga.

I nästa stund byter jag fokus och ställer mig frågan var min egen gräns går när det gäller att acceptera bevakningen och övervakningen av mig själv. Vill jag alltid vara kartlagd, överallt?

Vi fasas sakta in i "storebrorsvärlden" och kommer allt närmare "1984" för varje dag som går. Detta gör jag med öppna armar och många andra med mig. Det är ju för mitt eget bästa som jag accepterar övervakningen. Jag hör andra som likt mig själv säger att den personliga integriteten är viktig men...

Kanske är det bara jag, men jag börjar allt mer titta rakt igenom dem som framför allt värnar integriteten när det handlar om nedladdning av musik och film från nätet. Är det verkligen integritet de pratar om eller är det egentligen om pengar vi pratar? De säger att det är viktigt att informationen ska vara fri, vilket jag till viss del måste hålla med om men är det verkligen det som är punkt ett på deras dagordning?

Personlig integritet? Enligt Wikipedia: "Integritet är ett komplext begrepp som på ett personligt plan är förknippat med människovärde, stolthet och självkänsla." Jag börjar nog känna en viss oro kring just dessa saker. Människovärde, stolthet och självkänsla. Vad är det egentligen? Är personlig integritet samma sak för alla andra?

Vad är personlig integritet för mig? Vad är det för dig?

1 kommentar:

  1. Intressanta tankar! Jag misstänker att storebror inte kommer i en "George Orwell-1984-variant" utan mycket troligare förklädd till tomte, dvs vi erbjuds tjänster, låter oss köpas och är då beredda att släppa bit för bit av den personliga integriteten. Den personliga integriteten handlar ju till syvende och sidst om vilken syn vi har på oss själva. Om vi bara ser oss som konsumenter kommer vi inte att vaka över vår självkänsla eller om man så vill stolthet.
    Precis som du skriver så anar man så många dolda agendor i debatten att det blir svårt att ta någon på allvar. Jag tror att motelden måste handla om att vi vanliga medborgare visar att vi bryr oss om just det du nämner: Människovärde, stolthet och självkänsla.
    För att avsluta riktigt högstämt så plockar jag fram min favoritpoet, walesaren RS Thomas:
    "Två rådgivare hade folkets öra. Den ene ropade 'köp' dag och natt, och den andre, mer förledande, 'sälj din frid'"

    SvaraRadera