torsdag 3 mars 2011

Ipad 2 - Något för skolan?

Igår presenterades den nya iPad'en och funderingarna kring hur denna tekniska manick skulle kunna användas i skolan tog fart igen.

Jag vill till en början göra reklam för en Facebookgrupp som heter "Appar för särskolan" där bland annat iPad'ens möjligheter behandlas. Att det bara är intressant för särskolan är bara nys eftersom alla som på något sätt jobbar i skolan kan dra nytta av de pedagogiska fördelar som denna manick möjliggör.


Det blir allt mer intressant att titta på "touchplattor" och när jag kom på hur irriterad jag blev för några år sedan då personer jag hjälpte med datorfrågor petade på skärmen, så plingade det till i mig. Ja, visst har det alltid varit så att den som inte först förstår hur datorn fungerar har petat på skärmen för att få saker att hända.
"Du flyttar muspekaren så här..." säger jag och den nya intresserade tittar stint på skärmen och vill peta lite för att göra om det jag just gjorde. Inte syntes det att jag rörde på musen för att få muspekaren att röra sig. Det var ju på skärmen det hände och då är det väl där man ska få saker att hända också?

Små barn och katter kan få saker att hända på en surfplatta. Det sker instinktivt och reaktionen är omedelbar. När mina egna pojkar först satte sig vid datorn under det sena 90-talet så bankade de mest på tangentbordet och vispade runt med musen utan att få något vettigt utfört. Inte konstigt egentligen när man tänker efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar