lördag 26 mars 2011

Jag har lärt mig... Paper.li

Att göra en egen tidning är inte svårt när man får hjälp av olika tjänster på nätet. Det är fortfarande innehållet som räknas dock så utan väl valda artiklar så faller idén ganska platt.

Den första tidningen jag testar att göra har jag döpt till "Dagens Timedia" och du kan se rubrikerna i vänsterspalten här på bloggen. Klickar du på en artikel så länkas du vidare till själva tidningen på nätet.

Jag testar som vanligt sådant som kan komma att användas i skolmiljö och en skoltidning har vi ju hört talas om tidigare. Via Paper.li kan du bygga din tidning utifrån olika twitterströmmar eller sådant som avhandlas på Facebook. Det går att avgränsa innehållet via sökord och så kallade hashtags (#) där ett visst ord ska finnas med i twittret för att hamna i tidningen. Det finns alltså alla möjligheter att styra innehållet men kanske inte till 100 %.

Mitt första omslag via Paper.li. Vad är det där för figurer?
I mitt första test så hämtar Paper.li information från hela mitt twitterflöde och kategoriserar utifrån ämnesområde. jag tror att de inlägg som förekommer oftare än andra eller sökord som påträffas oftare når högre upp på tidningssidan men så långt i testandet har jag inte kommit ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar