onsdag 14 september 2011

GR-gruppens möten ger...

"Radioteatern ger..."
Nej, det är inte den gamla radioklassikern som går igen i ny skrud utan GR-gruppens träffar som inspirerar och fascinerar. Det som dryftas känns helt rätt och det är kanske detta som samtidigt känns lite underligt.

Hur kommer det sig att allt jag hör är sådant som jag håller med om? Hur kommer det sig att allt jag upplever är sådant som jag också kan tänka mig att göra? Hur kommer det sig att det som sägs är som taget ur min mun och sagt av någon annan i rummet? Trolldom och magi? Konsensus och sanning? Vad?

Jag blir alltid lite lätt skeptisk när det som sägs är så rätt. Så fullständigt rätt, gång på gång. Kan det vara så att jag i min enfalt gått på något och nu har fallit så handlöst att jag är bortom all räddning? Är min hjärna så fullständigt rentvättad från orena tankar där ingen "it" finns att jag aldrig mer kommer att se något annat ljus i mitt liv?

Konferenser och föredrag. Eldsjälar och "hittepåare". Alla säger de smarta saker som jag vill ta del av och det känns nästan lite obekvämt. Kanske borde man nu söka upp de som säger tvärtom. Kanske är det de där lobbyisterna som slåss för ett it-fritt samhälle som är mer intressanta att lyssna på just nu. De som oroar sig för alla avigsidor och det som lurar i vassen för dem som tror att de förstått vad som är det rätta och riktiga?

Nej, jag vet vad jag tycker och det råkar nu vara så att vi är flera som tycker så. Bra nog. Krångla inte till det. Måste dock bara avsluta med att tillägga... nej, det får vänta ett slag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar