torsdag 22 september 2011

Studiebesök på vårdcentralen

Så många vårdcentraler som det finns så är det kanske inte alltid sant men säkert ganska ofta. "Jag är här för dig".
För ett antal år sedan bytte jag vårdcentral och det har jag aldrig ångrat sedan dess. Jag bytte till en vårdcentral som kanske inte anses som den trendigaste eller flådigaste i stan men den har något som gör mig glad. Ja, inte bara då att jag blir kurerad eller botad efter ett besök utan också att jag blir väl omhändertagen när jag är där. Jag känner att denna central, den är till för mig och de gör vad de kan för att jag ska må bättre. Så måste vi jobba i skolan också.

Vi kan ju inte skylla på att vi inte är den trendigaste eller den mest flådiga skolan och tro att vi ska komma undan med det. Vi måste ju göra som vårdcentralen jag går till och förmedla känslan, att vi är där för våra elever.

Jag kom in på drop-in tid och lyckades ta fel nummerlapp, det första jag gjorde. Väl i kassan efter upprop av nummer 003 så stod där en oförstående sköterska och tittade på mig. Jag hade inte förstått att man inte kunde ta en nummerlapp till drop-intid när jag kom dit, det alternativet var övertäckt, så därför blev det en kort episod av oförstående tystnad från oss båda. Inget skäll och inget hopplöst suckande. Istället talade hon om för mig, snällt och lugnt att jag fick ta en ny nummerlapp när det valet blev möjligt och sätta mig tillrätta i soffan så länge.

För att göra en lång historia kort så kom jag in till sköterska, som för dagen hade en elev i rummet, och fick visa upp min åkomma. Perfekt sätt att börja dagen på, att dra ner byxorna inför två damer och visa upp ett fult märke på höger skinka! Nog om det nu. Vidare fick jag besöka en läkare som undersökte mig och som beslutade att jag behövde medicin. Tack och hej på två minuter. Oj, vad fort det gick. Vad hade jag förväntat mig då? Jag fick precis det jag behövde och inte något annat över huvud taget.

Väl mottagen, trevliga människor och ett professionellt arbete puttade ut mig i andra änden, riktigt nöjd och tillfreds. Så ska det vara i skolan också. Det krävs inte så mycket för att vara ett stöd för eleven och få honom eller henne att känna sig nöjd och tillfreds samt professionellt bemött. Efter nio år i grundskolan ska man komma ut på andra sidan och känna att man fått det man var ute efter och att resultatet blev tillfredsställande och lite till.

Tänk till, tänk om, tänk nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar