måndag 17 oktober 2011

LC100N - Digital kompetens

Äntligen!
...igen

Bloggar, chattar, sociala medier och all annan information som finns tillgänglig har sköljt över mig. Lite lätt Tsunamiartat har det känts i vissa lägen när nytt gör sig påmint lite i periferin. Allt måste snappas upp om än bara för en kort sekund och det måste finnas verktyg som kan hjälpa mig.

Verktyg verktyg staplas i datorer, smarta telefoner och i läsplattor. Privata manicker och arbetsditon fylls med allehanda viktiga saker där det ena känns mer angeläget än det andra.


En lång sommar skulle reda ut härvan men av någon anledning så sköts det på framtiden och nu sitter jag här med en härva än större än alla härvors moder. Vissa filer är känsliga. Jobbsaker som inte får läcka ut. Dropboxen är fantastisk men hur säker är den egentligen? Röran där är också den monumental men den ligger ju på nätet så det stör inte här på skrivbordet. Planeringsytan i huvudet är dock allt annat än ren. Där stör faktiskt Dropboxen, SugarSync och Box.net trots att de är så långt bort.

Kursen i Karlstad förra året var en fantastisk nytändning för mig och nya vänner gav mig inspiration att göra något nytt. Nya arbetsuppgifter dök upp och allt mer kom att handla om IT eller IKT eller vad det nu ska kallas. "IT-Pedagog" fick hamna i CV't och allt det där som bara hade varit egen nyfikenhet blev nu professionell. Ett litet men ack så omfattande kliv för mig och det känns som om det kanske är först nu som jag vet vad det är jag vill. För att vara riktigt säker så kanske det vore bäst att hoppa på något mer. Varför inte en kurs till?


LC100N
Digital kompetens

Det värsta är väl att det sker så mycket inom detta område att definitionen av vad digital kompetens ändras under tiden som man säger kursens namn. jag läser lite långsamt och tänker efter ganska mycket men ändå.

Väl inne i Ping Pong och den kurs jag nu valt så känner jag mig hemma. Jo, kursen finns upplagd i Ping Pong och det är en bonus för mig. I kommunen där jag jobbar så har vi slitit med att få till något bra i en förhållandevis ny skolplattform som heter Ping Pong. Hepp! Mer än dubbel nytta alltså. Inte nog med att jag lär mig allt det nya som finns att lära inom digital kompetens, hoppas jag, utan dessutom får jag Ping Pong-inspiration dessutom. Kurswebben är snygg, enkel och ganska lättnavigerad. ganska lätt, säger jag eftersom jag redan känner till Ping Pong och jag vet också vad de säger som inte är bekanta med den. Hur som haver så är jag lyckligt lottad och pusselbitarna passar perfekt.

Vad får jag se efter en kort tids bläddrande i LC100N? Hur många som helst som har mer information till mig. Alla deltagare verkar spruta ur sig tips och vänliga uppmaningar åt alla håll och kanter. Ännu mer att hålla ordning på alltså. Hur ska detta sluta?

Jag känner en oerhörd inspiration men samtidigt en oro över allt jag skulle vilja kunna men som inte är fysiskt möjligt att hinna med. Kanske ett nytt verktyg som håller ordning på alla verktyg som håller ordning på allt att kunna inom it? Det här kan bli stort...

1 kommentar:

  1. Kul. Ska du gå? Har inte tid nu, men jag ska se om det går i vår.. Du får rapportera hur bra den är.

    SvaraRadera