måndag 31 oktober 2011

Puentedura del 3

För samman världen
För in fakta från hela världen via t.ex. en blogg eller flera. (Substitution)
Gapminder. Mycket data som kan visas på ett nytt sätt. Det för in förändringen i bild. Hur all denna data förändrats över tid kan lät visas på kort tid. (Augmentation)
Global sources. We Follow. Hitta ny data via bloggare, twittrare osv, genom en tjänst, en social koppling mellan människor. Människor som är på plats. Vad är bäst? En kontrollerad uppslagsbok eller tusen förstahandskällor som inte är kontrollerade? Eleverna får lära sig mycket om man tittar på de tusen. (Modification)
Microlån. Kopplingen mellan teorin och praktiken har kommit närmare. Fakta på papper kommer nu användaren till nytta snabbare, mer direkt och mer till rätt person och plats. (Redefinition)


Ta världen in i manicken eller tvärtom
Fota ett blad. Få upp info om det du har omkring dig.
Augmented reality. Information som ligger "på världen" på telefonens skärm.

Vad betyder detta? Alla möjligheter som finns idag. Vad ger det oss?
Khan academy. Tillgång till utbildning, när som helst, var som helst. Ändrar tanken om vem som ska göra vad och när det ska göras. Lära ut och lära in kan ske var som helst och när som helst. Eleverna behöver inte sitta i klassrummet, tittandes framåt längre. De kan själva vara aktiva hela tiden med sin manick. En ny skola där alla delar allt med varandra hela tiden kan finnas nu. Varför används inte detta? Är vi rädda för denna stora förändring?

Den lekfulla historikern
Educational gaming.

Vi kör en Bambuser på den sista delen...


- På språng med mobila enheter
#motesplatsskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar