måndag 31 oktober 2011

Puentedura på Mötesplats Skola

Efter en snabb promenix mellan utställarnas bås så är det dags för dagens första föreläsning.

Ruben R. Puentedura ska berätta om sin modell för fyra vägar att gå inom förändring av hur skolan fungerar. Idag ska Ruben fortsätta sin genomgång från förra året utifrån sin SAMR-modell.




Hur kan man implementera SAMR-modellen i utbildning?

Social computing
sociala medier i skolan.

Digital storyteling
berätta historier i digital form.

Visualization and Simulation
Hitta mönster. I det vi ser. Världens komplexitet kan göras begripbar med hjälp av digitala verktyg. Det vi förstått kan vi sedan simulera med hjälp av digitala verktyg.

Educational Gaming
Att spela. Spelets regler ger ramen för att nå mål. Varför inte i skolan? Spelets idé för inlärning.


Words and stories
Lista med glosor och förklaring av dessa för att lära sig prata, samtala osv. Är ingen bra väg. Det funkar inte. Annat gör att det funkar. Det behövs ett sammanhang. En kontext att stoppa in orden i. Bilder, diagram och andra visuella hjälpmedel funkar bättre för att lära sig ord och att använda dem.
Diskussion mellan studenterna måste till. Inte mellan lärare och elev utan elever emellan. En lekfull känsla kring lärandet fungerar mycket bättre för inlärning.

Substitution
Texten i elektronisk form. Inga ytterligare funktioner. Samma som pappersvarianten, att jobba med för att lära sig nya ord. Texten kan läggas ut på nätet men det är fortfarande bara "substitution".

Augmentation
Tekniken hjälper oss att koppla ihop ord grafiskt, som en bild av ord som hör ihop. Vi kopplar orden visuellt till varandra. Funktionell förbättring.

Modification
Göra om uppgiften. Hur? Bilderna om orden kan associeras med andra grupper av ord och bilda sammanhang och texter.

Redefinition
Vi har gjort om allt till något nytt. Jobbar på ett annat sätt som leder till något nytt. Bygg upp en bas av texter, bilder och liknade och gör något av det. Något nytt. Något som inte går att förutse, vad det kommer att bli. Idag kan ett projekt som är färdigt, t.ex. En film, användas igen och förbättras, förändras och göras till något nytt. Den färdiga produkten blir starten på något nytt. Resultatet är starten. Kopplingarna mellan producenterna och konsumenterna finns under hela processen. Ändringar, nya tankar kan skrivas in i projektet under projektets gång. Det förväntade resultatet dyker aldrig upp. När vi når "målet" så har tanken med projektet ändrats, omdefinierats flera gånger och resultatet blir något nytt, något icke-förutsägbart. Lekfullt och utvecklande.




Bilder och "Storytelling"
Från sammanställning av stillbilder till rörlig bild och interaktiva filmer.

Exempel: infinite Canvas, Prezi, Pachyderm, Inform7.
Länklista kommer i slutet av föreläsningen!




(kom ihåg att detta finns som pdf på nätet)

- På språng med mobila enheter
#motesplatsskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar