tisdag 1 november 2011

Bedömning för lärande från förmiddagen

Bedömning för lärande
Christian Lundahl - bedomningforlarande.se

Olika individer bedöms efter samma rätlinjiga instrument.

Traditionella tester funkar inte. Eleven behöver göra ett test tre, fyra gånger för att resultatet ska bli mer rättvisande.

Dåliga bedömningar kan vara förödande för eleven. Bra bedömningar kan ge väldigt mycket.

Det tar tid att komma fram till en gemensam kompetens kring lärande. Gemensam policy måste till. Gemensam värdegrund måste finnas för att det ska fungera.

Inte sätta poäng på prov kan vara en väg att gå. Måste då samtala kring lösningar eller problem. Feedback måste till och då uppstår ett bättre lärande.

Målstyrning blev också ett betyg på skolan. Elevernas betyg kan ge lön till läraren... Ingen bra idé.

Formativ bedömning. Utvecklar den egna undervisningen eller/och elevens sätt att lära.
Läraren måste också bli elev i sitt eget lärande. Avstämningar är bra. Ser snabbt om alla hänger med. Tummen upp, i mitten eller ner kan snabbt ge en bild av hur alla hänger med.

Repetera. Berätta om vad man lärt sig.
Exittickets. Vad var det viktigaste under lektionen?

Se till att fokusera på vad det är eleven har lärt sig. Kvalitativ feedback måste till för att resultat och kunskap ska öka.

Symboliskt och ytligt lärande
Prestationsfokus istället för fokus på kunskaperna.

Det är nya kunskaper som behövs framöver. Vi ska inte utbilda för det som redan har varit. Det är ett kunskapssamhälle vi utbildar för. Andra motivationskrafter idag. Annat motiverar oss till att göra något bra idag.

Exempel med att fästa ett ljus på väggen utan att det droppar på bordet.
Exempel med att dra ett streck mellan punkter utan att lyfta pennan.

Barn har inte spärrar när det gäller att lösa problem. Vuxna har fått lära sig ett rätt sätt och letar bara efter det rätta sättet.

Yttre incitament kan hämma lösandet av problem. Vi låser oss och blir stressade.

Vad är eleven redo för?
Nya utmaningar hela tiden. Ge eleven något nytt, lite svårare utmaning istället för betyg.
Tänkt progression. Avstämning vid lämpliga tillfällen. Inte när det passar i kalendern.

Naturliga situationer att diskutera pedagogik. Ge möjlighet till diskussion med kollegor.

Fokus på processen i LGR11
Det är ett görande vi ska få syn på.

Reflektion, diskussion, bedömning kan eleverna göra. Då ökar lärandet. Bedömning som lärande.

Skillnader i nyanser idag. Eleven ska kunna göra allt men på olika nivå idag, olika nyanser.
Vi måste prata om detta med varandra för att få en likvärdig bedömning.
Kommunicera mellan skolor för att få en samsyn. Lära av varandra.

Tydliggöra målen för eleven
Från prestationsmål till inlärningsmål
Koppla syfte till undervisning till bedömning (LPP) Matris som eleverna förstår och kan jobba utifrån. Eleven måste veta om hur de ska göra för att nå så långt som möjligt. Att veta förutsättningarna innan är det bästa för eleverna. Ge elevexempel på vad som är bra eller mindre bra.

Gör prov mitt i upplägget. Ger tid att jobba med provresultatet. Bra idé!!! Diskussionerna kan bli mycket bättre efteråt.

Använd ny teknik!
inspirerar och ger nya möjligheter.


Synliggör hur elever tänker
"No hands up"
Låt alla svara på frågor istället för att de ska räcka upp handen.
Slumpa fram elever som ska svara på frågor. Se till att eleverna kan vara väl förberedda inför en diskussion och att de är beredda på att få berätta om vad de kan.

Teachertv.com
3000 filmer om undervisning.

Divergensfrågor. Hittar så många lösningar som möjligt! Stimulera kreativitet.
Konvergensfrågor. Hitta rätt svar.

Ge feedback
Kanske skulle vi skippa att skriva ut betyget vid ett prov. Eleven ser inte kommentaren om där finns ett betyg.
Knyt tilbaka till det vi testat
Utvärdera till vilken grad eleven når målen
Diagnostisera skillnaden mellan mål och rsultat
Ge en lämplig lösning

doing, beeing, learning. Skriv om hur eleven ska lära sig!


Aktivera eleverna som resurser för varandra
Kamratbedömning på ett klokt sätt.


Aktivera eleverna som ägare av sitt eget lärande
Smart eller studiesmart
Att veta vad man inte kan och vad man ska göra då.
Övning ger färdighet. 10000-timmarsregeln!

Eleverna ska enligt LGR11 vara delaktiga i bedömning.

Halva rättningar
Tala inte om vilka fel eleven gjort, de kan fundera själva över vad som inte var rätt. Självredigering är bra. Det måste man göra sedan, utanför skolan. Bli självständig! Ge eleverna möjlighet att rätta sig själva och ta reda på hur eleven själv ska lösa problemet.

70% klar när man lämnar in. Resten är redigeringstid och efterabete för att rättabtill allt som inte var helt klart och bra. Ge tid för detta även för eleverna.


Det är inte en sak till att göra. Det ligger redan i uppdraget.
Integrera detta i den undervisning som redan bedrivs.

66/76 slår tillbaka på det vi gör. Det främjar inte det vi har uppdrag att göra.

Bedömning för lärande!

Skoloverstyrelsen.se

Bedomningforlarande.se



- På språng med bärbara manicker på #motesplatsskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar