tisdag 1 november 2011

Digital kompetens i skolan del 2






iPad i förskolan
Samarbete!




Skriva sig till läsning. Datorn säger hur det låter.

Tyst klassråd
Alla kommer till tals via t.ex. TodaysMeet

Redovisa på ett roligare sätt!
Gör en egen film. Inte bara text. Bilder, musik, film, så mycket mer än vad som tidigare var möjligt.
Mer arbete kan ske i hemmet, på ett roligt sätt.

Tänk på upphovsrätt. Bra att diskutera kring detta. Avtal finns att teckna med musik och filmbranschen. Inte särskilt dyrt i sammanhanget.





Läsa sig till Stockholm. Mäta hur långt man läst genom att mäta raderna i boken...




Baluns!
Ge eleverna ett mål. Uppmärksamma när man når målet. En festlighet när eleverna tillsammans når ända fram.

Författarna var inne och kommenterade elevernas texter.


GeoGebra
Bra sätt att få elever att göra lite mer.

Kolla "Finboken", Wordpressblog som används som portfolio av eleverna.
Gör en skolblogg med wordpress så att den blir vår egen.

Livsåskådning i so
Spela in dig själv med din egen mobil.




Hur får vi eleverna att ställa upp på detta?
PUL: Att finnas med i bild på nätet är ingen kränkning. Det är hur de framstår som kan vara en kränkning. Går eleverna med på att vi gör detta så går set bra. Föräldrarna får också vara med och godkänna det vi gör. Föräldrarna har velat vara med i detta. Skolans arbeten är bättre än det eleverna själva publicerar på t.ex. Facebook.

Youtube har de bästa resurserna att ordna med strömmande video.


... Slut del 2

- På språng med bärbara manicker på #motesplatsskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar