söndag 24 januari 2010

Artikel 1

Ingen använder skolans datorer
Under våren kommer högstadieelever på Fuxernaskolan i Lilla Edet få möjligheten att lämna in sina skolarbeten i bloggformat. Försöket startade redan under hösten i mellanstadiet där formen och tekniken testades i liten skala. Eleverna är tveksamma till det nya formatet men är ändå villiga att prova på.


Eleverna i klass 8if funderar över varför de ska använda datorer i klassrummet och hur det kan hjälpa dem att nå bättre resultat. Nya sätt att redovisa som t.ex. via bloggformatet är en helt ny bekantskap för dem och väcker nyfikenhet men också många frågor.

- Det enda vi har använt datorer till i skolan är att titta på film och kanske maila in arbeten någon gång, säger Anton Friberg.
Att använda en blogg i skolarbetet är helt främmande för eleverna och de sätter samman denna form av webbaserad text med något som yngre tjejer håller på med.
- Bloggar gör bara fjortisar, säger Amandus Grönlund, och det är inget som vi vill hålla på med.


                                                                                    Foto: Lars Thim
Skolsalens enda dator. I ett hörn av klassrummet står datorn oanvänd.


Tre tjejer som sitter längst bak i gruppen fnissar och håller med om att det verkar konstigt att blogga i skolan. Melinda Arhage har använt dator hemma till att skicka in arbeten till sin lärare.
- Det känns osäkert att lämna in sitt arbete via mailen, säger Melinda.
Tjejerna i gruppen som bloggat tidigare resonerar kring vad de vill skriva i en blogg som ska användas i skolan.
- Det skulle kunna vara pinsamt om man skrev något som inte var bra i bloggen och alla kunde se det, säger Melinda.

Undermålig utrustning och kunskap
Krånglande datorer verkar vara ett återkommande tema och det stora hindret för eleverna men de vill gärna ha in fler datorer i skolan.
- Ett sätt att skylla sena inlämningar på är att säga att datorn har krånglat därhemma, säger Mattias Lindmark.


Eleverna tycker inte att skolan är särskilt bra på att använda ny teknik och att det för deras egen del främst beror på att det inte finns några datorer att använda.
- Skolan använder inte ny teknik och skolan suger när det gäller it, säger Hamza Abdelrahman.

Gamla redovisningssätt möter nya
Eleverna tycker att det kan vara bra med bloggen som inlämningsform efter lite resonerande.
- Det är lättare att arbeta hemifrån och det är lättare att skicka in sitt arbete. När som helst, var som helst ifrån, säger Amandus.

Eleverna i klass 8if tycker inte om det traditionella provet som redovisingsform och bara ett fåtal tycker att inlämningsarbeten är ok. Hälften av eleverna tycker att muntliga redovisningar är den bästa redovisningsformen men då ska det vara i grupp och inte enskilt. Grupparbeten är också bra men i stort är det sådant som de tyckte är roligt att göra som kommer fram och kanske inte lika mycket det som är bäst för att visa sina kunskaper på. Den nya redovisningsformen kanske inte är så dum ändå och när eleverna får rösta så ger de bloggen betyget 7 av 10.

När möjligheten att blogga sin redovisning presenterades togs det emot med ganska svala reaktioner. I stora drag så tyckte ingen av eleverna att det var en jättebra idé att kunna blogga in sina uppgifter. Eleverna såg i första hand problem och att det inte var något för dem, vilket var förvånande. Lärarna på skolan har tidigare reagerat på det viset när nya saker introduceras, att det nya inkräktar på verksamheten och ses inte som ett hjälpmedel. Att eleverna nu reagerar på ungefär samma sätt är oväntat.

Vågad ny teknik
Eleverna pratar med varandra, skickar sms, chattar och skriver bloggar där de lämnar ut sina egna känslor och ibland känsliga händelser men när skolan vill använda samma kommunikationsmedel så är de mer tveksamma. Varför törs en elev på högstadiet skriva om sin vardag och sina känslor men inte ett inlämningsarbete om amerikanska revolutionen?
- Vi har aldrig hållit på med sådant här i skolan och vet inte hur vi ska använda det, säger Anton Friberg.

Lars Thim

4 kommentarer:

  1. Spännande, minst sagt! Jag får se vad mina elever tycker. Ska fråga dem under veckan.

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant! Jag har i min artikel undersökt vad barnen i åk.1-2 tycker om bloggande och jag kan se en viss skillnad här.

    SvaraRadera
  3. En rejäl bakläxa för skolan. Här är beviset för att skolan lever i sin egna lilla värld. Eleverna har redan köpt idén att man inte använder IT i skolan, utan det är något man använder i andra sammanhang. Förmodligen ungefär alla :-(
    Eleverna på Ross Tensta har en annan inställning. De förslog själva att de skulle skriva sina resultat och arbeten på en öppen blogg när jag föreslog att de kunde blogga internt i klassen. Det var en liten röst som sa att det kunde vara skämmigt om man inte skrev bra, men hon ryckte på axlarna och sa ok... Detta är elever i åk.3 på gymnasiet som har haft en egen bärbar dator i skolan varje dag sedan första dagen... Det kan kanske ha påverkat inställningen. Inte vet jag, men mina misstankar lutar starkt åt det hållet (det närmar sig slagsida).

    SvaraRadera
  4. Det intressanta är hur både de elever som är vana att använda den nya tekniken och lärarna som ofta är ovana, till en början har samma skepsis till att använda t ex blogg i skolan. Det finns en underförstådd överenskommelse att det här inte hör till skolans värld och en osäkerhet inför framtiden. Vi skulle ju vilja att skolan låg i framkant istället.
    Faktum är att jag tycker mig se en liten ljusning på vår skola. Fler och fler lärare använder nästan varje lektion en bärbar dator och den digitala skrivtavlan i varje klassrum och datortätheten för eleverna är i alla fall anständig. Nästa steg blir ändå det avgörande: ett lärande 7/24 där det är lika naturligt att arbeta med en blogg hemifrån som att sitta i bänken i skolan. Blir intressant att följa din klass (för du kommer väl tillbaka med någon mer rapport?). Är också uppmuntrande att läsa det du, Mats, skrev. Jag tror att vi hamnar där att alla elever har en egen dator och att det då är ungefär lika uppseendeväckande som en miniräknare idag. Det tror jag.....hoppas jag.....vill jag i alla fall!

    SvaraRadera