torsdag 19 maj 2011

#framlar Formellt och informellt lärande

-Peter Gärdenfors:



Det mesta vi lär oss, det lär vi oss utanför skolan.

Visa och berätta

Många nya verktyg



motivation och förståelse
Inre och yttre. Satsa på den inre!

Lektionen har sett likadan ut under flera hundra år.
Alla gör samma sak samtidigt. Bedöms på samma sätt...
Alla ska sitta still, alla ska koncentrera sig...
Detta funkar inte särskilt bra.

School = Boring!

Vi är nyfikna. Nyttja det.
Känslan av kompetens. Kontroll på situationen.
Ömsesidighet. Vi gillar att göra saker tillsammans, nå mål tillsammans. Vi når svårare och svårare mål tillsammans. Spela tillsammans! Spelen funkar kalasbra och vi måste lära oss av spelen. Vi behöver kanske inte spela men vi måste förstå hur det fungerar.

Aha-upplevelsen är motiverande.

Förstå att delarna bildar en helhet. Vi måste hjälpa till med denna sammanfogning av delarna.

Berättandet som funktion
Våra hjärnor är gjorda för att komma ihåg berättelser.
Sammanhang, en helhet måste till.
Se orsaker, se mönster.
Dolda variabler vävs in.
Liknelser, analogier, metaforer är kraftfulla verktyg.
Förankra mönster i erfarenhet.

Datorn som verktyg för förståelse
Visualisering
Simulering
Vägledning

Flanellografen var ett utmärkt verktyg. Enkelt att använda.
Smartboarden är en kombination av flera äldre verktyg.
Bra till att visa och berätta.
Vi saknar till viss del innehållet till våra nya verktyg. Var ska vi få detta ifrån? Ska vi göra det själva eller kan vi få hjälp av läromedelsförlagen eller speltillverkarna?

Simulering har använts i ett flertal utbildningar. Läkare, bilskola, flyg osv.
Kan hjälpa till att förankra den teoretiska kunskapen.

Rollspel är en enklare variant som inte kräver tekniken. Fungerar också bra.

Träna elever att träna andra virtuella elever!
Måste tänka efter varför man gör eller tänker på det sätt man gör och tänker på. Lär sig bättre själv.





- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar