onsdag 18 november 2009

Respons från Symantec

Jag fick ett svar på ett inlägg i min blogg Timedia angående uppgraderingen av mitt operativsystem härom sistens.

Inlägget var detta:
Sabla Norton – Inte första gången…
november 6th, 2009 by admin

Det där programmet har satt käppar i hjulet förut. Jag blir så trött på att ett program kan sabba så mycket. Det bara tokhänger sig alltihopa… Sluta sabba för mig Symantec!

Svaret blev:
Lotta Wrangle
Postades 2009/11/18 kl 18:47

Hejsan,
Jag heter Lotta Wrangle och arbetar som presschef på Symantec för våra Norton produkter. Jag hjälper dig gärna med ditt problem om du kontaktar mig och berättar vad som hänt.

Hälsar
Lotta Wrangle
Symantec


Jag svarade naturligtvis:

Hej Lotta.
Härligt med respons från er och tack för ditt erbjudande. Jag har vid ett flertal tillfällen uppgraderat, ominstallerat eller bara försökt ta bort programvara och som jag upplever det så har Nortons olika produkter ställt till det. Kan hända att det är handhavandefel men då anser jag ändå att produkten går att göra bättre. Jag är trots allt förhållandevis van vid både mjuk- och hårdvaruhantering och skulle t.ex. min svärmor försöka sig på samma operationer som jag utför så hade hon inte ens övervägt att över huvudtaget brytt sig om att använda datorer.

Det måste fungera smidigt och ge användaren åtminstone två alternativ. Efter ett första tryck bör du kunna välja en enkel, välguidad väg eller den mer avancerade vägen där du kan ta dig fram snabbare men också villa bort dig om du inte vet vad du gör.

Det som ofta händer mig när jag handskas med era produkter är att jag "vet att jag kan" men att det ändå slutar med att jag inte förstår vad "programvaran vill". Jag förstår inte om operationen är utförd eller om något mer ska till för att det ska utföras. Har programvaran blivit avinstallerad?

Den här gången uppgraderade jag till Windows 7 och allt fungerade smärtfritt men långsamt, det tog dryga sex timmar, fram till att också Norton Internet Security 2009 ville uppdatera sig. När jag tänker tillbaka på vad som kan ha hänt så gömde sig eventuellt ett tidigare informationsfönster med valmöjlighet sig bakom ett nytt och större fönster. Vem sitter och stirrar på skärmen nästan en hel arbetsdag för att hålla koll på att små fönster inte poppar upp och gömmer sig bakom något stort? Ja, inte jag i alla fall.

Hur det nå än är så lyckades jag uppgradera det hela och allt fungerar jättebra, även Norton.

En sista fråga bara. Vad ska ni göra framöver när konkurrenter erbjuder gratis säkerhet? Jag tänker främst på Security Essentials från det där företaget du vet.

Hälsningar
Lars Thim

Lärare inom grundskolan och student på Karlstad Universitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar