fredag 8 april 2011

Jing - bra för allt möjligt

Ett lite bra program för att spela in skärmfilmer är Jing. För att göra en kortare instruktionsfilm i datorn om hur man går tillväga för att t.ex. spara ett dokument eller spela in ljud i Audacity så passar detta program utmärkt.
Skärmdump från Jing med hjälp av Jing!

Det finns ytterligare fördelar framför andra program och det är bl.a. att det är gratis och kan ta bilder av skärmen. Du väljer själv vilken del av det som syns på skärmen du vill ta en bild av eller så får du hjälp av programmet att välja ut en ruta utifrån de "rutor" som visas upp.

Jag har tidigare använt ett fantastiskt bra skärmdumpsprogram som heter Screen Hunter men när jag fick förmånen att prova en ny MacBook från LIN Education så upptäckte jag till min fasa att Screen Hunter inte fanns till detta operativsystem. En kollega påminde mig då om att Jing faktiskt fungerar på båda systemen och lugnet återinfann sig.

Jing hamnar som en liten sol i kanten av skärmen så att det hela tiden ligger klart att ta en bild eller spela in en film från din skärm. Bra, enkelt och framför allt nyttigt för dig som vill upplysa andra om olika förträffliga saker i den nya teknikens förlovade land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar