måndag 4 april 2011

Nytt schema

Idag ska vi diskutera det nya schema som ska gälla från och med nästa läsår. Ingen lätt nöt att knäcka med tanka på allt som händer i branschen just nu. Nytt, nytt, nytt och lite ändringar. Hur ska kommunens skolor se ut nästa år? Många små eller få stora? Ämnes- eller tematisk undervisning? Kanske både och? Nya skollagen och LGR11 ger oss nya ramar men inte för niorna. Det blir alltså dubbla läroplaner nästa år. Härligt...
Hur många ska jobba hur mycket? Blir vi av med folk eller dyker det upp nya? Ska några gå i pension eller kommer vi aldrig att kunna gå i pension? Får vi jobba kvar eller ska vi ge upp?
Just nu så känns det som om jag borde sluta göra en massa saker. Sluta göra allt som jag gör för att istället ägna mig åt ett fåtal saker som jag gör riktigt bra. Hmmm... det låter bekant. Det där har jag sagt förut till mig själv och andra och lika förbaskat så är man där igen och gör alldeles för många saker lite halvdant.
Vill vi lyfta upp våra problem eller vill vi sopa dem under mattan? Vill vi ha arbetsro eller ett ständigt omrörande i grytan? Får man arbetsro om man sopar under mattan kanske? Ska vi lyfta upp våra problem, lösa dem och röra om i grytan?
Ja, i tröstlöshetens namn så måste jag nog förorda det senare. Lyft upp byket i kraftigt ljus så att det syns och så tar vi itu med det tillsammans.

Ny ska det bli andra bullar och nya dessutom. Undrar om de smakar gott och om eftersmaken blir angenäm?

1 kommentar: