onsdag 10 augusti 2011

Mitt liv med Telia - del 5

Sammanfattningsvis så kan det sägas att det har drällt in papper från Telia som handlar om hur jag ska få igång bredband och telefonuppkopplingen. Men... Det funkar ju redan! Trots årtionden av erfarenhet av dylika saker så blir jag ändå lite orolig. Tänk om det slutar att fungera om jag inte gör som det står trots att det redan fungerar. Tänk om det slutar att fungera om jag gör som det står för att få igång det som redan fungerar!

Sitt still i båten och och gör ingen stor affär av alla papper som dyker upp, det är min erfarenhet. Tekniken i tråden, hårdvaran och pappersbunten kommunicerar nämligen inte med varandra och sannolikt är det så att det gör heller inte de som skickar pryttlar, papper och ettor samt nollor heller.

I morse hittade inte min stationära dator fram till nätet! Ah! Stön! Nu börjar det, tänkte jag och sjönk tungt mot den redan besuttna stolsdynan. Inga svettebyar dock utan ett snabbt beslut att starta om datorn. Sagt och gjort, en tur med kaffekoppen runt i huset och sedan tillbaka igen. Så där ja, allt i ordning igen. Vad berodde problemet på tro? Kraftiga regnskurar? Motvind? Det får vi aldrig veta och det är väl så det är i den här branschen. Tänk om man inte hade haft årtionden av erfarenhet. Hur nervös hade man inte varit då?

För många år sedan kunde den händige lära sig av den redan erfarne på gården. Hur ska den skruven sitta och hur hårt spänner man remmen? Kan man svetsa eller måste den bytas ut? Idag är vi inte där. Det finns ingen på gården att fråga och lära sig av eller är det så att gården har blivit så mycket större än tidigare? Nätet är den nya gården där du kan ställa dina frågor om hur ettorna ska läggas till nollorna, kablarna ska kopplas och när det är dags för panikköp av nya delar. Jag hittar oftast nu för tiden men hur många gör det?

Vi lån-köpte datorer från slutet av nittiotalet, från de företag vi jobbade på eller med hjälp av en förmedlad tjänst via de företag vi jobbade för, allt för att bli duktiga datoranvändare i landet Sverige. Hur gick det med det egentligen? Kan vi sköta vårt dagliga datorliv så som det var tänkt eller blev det bara en stor hög med elektronikskrot av alltihop?

Vi är nog inte där ännu. Vi befinner oss nog bara i lindan av den nya tiden oavsett hur duktiga vi är. Verktygslådan är kompletterad med ett antal verktyg som de flesta än så länge bara har utan att använda. Vad är de till för och varför måste vi ha dem? Varför måste vi ha dem? Vad är det som blivit så mycket bättre?  Vad är det som blivit så mycket bättre för mig sedan jag bytte från leverantör A till leverantör T...elia?
En flyktig känsla av trygghet ständigt på väg bort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar