Här kommer en av mina analyser utifrån en reklambild i en motorcykeltidning.
Bild 3:
Reklambild. Reklam för hjälm i tidningen Bike.
Bilden föreställer en kvinna och en man som tar en kopp kaffe och på bordet framför dem står en motorcykelhjälm. De båda personerna är lätt klädda med tanke på att det i bakgrunden syns en snöklädd bergskedja. Avsändaren vill att jag som mottagare ska köpa en säker och bra hjälm (denotation).
Bilden är tydligt indelad i tre delar där hjälmen finns i förgrunden i den nedre delen av bilden medan de båda personerna finns i mellandelen och i bakgrunden, den övre delen, finner vi bergskedjan som fond. Delas bilden in i nio delar enligt gängse modell så återfinner vi hjälmens tillika tillverkarens namn i den nedre, högra skärningspunkten. Mellan kvinnan och mannen återfinner vi den övre vänstra skärningspunkten där man skulle kunna tänka sig att deras blickar möts.
Eftersom bilden är tagen ur en facktidskrift för motorcykelintresserade så är det inte konstigt att bilden förekommer i detta sammanhang. Vad som är intressant är kanske istället att hjälmen är placerad så att betraktaren kan anta att det är kvinnans hjälm på bordet och inte mannens. Riktar sig därmed reklamen till kvinnor eller är det kvinnans egenskaper som ska locka männen att köpa hjälmen? Kan vi kanske associera till kvinnans förnuft och säkerhetstänkande även som man och förstå fördelen med denna säkerhetsprodukt? (Metafor) Kanske är det bara min egen uppfattning om mannens impulsivitet och explosivitet kontra kvinnans eftertänksamhet och förnuft som färgar bilden?
Hjälmen framförs som bekväm och funktionell, ett huvudskydd, snarare än tuff och snygg vilket stärker mig i mina tankar om att detta inte främst ska tilltala en yngre man på väg in i motorcykelvärlden utan snarare en äldre man eller en kvinna.
Färgerna i bilden domineras av det vita och rena med snön i bakgrunden, de stilrena kaffekopparna och den vita duken tillsammans med den vita hjälmen. I övrigt finns det svarta som kontrast till det vita samt ett par klarröda säkerhetsdetaljer som står ut i bilden. Det röda i säkerhetsutrustning är en synekdoke för säkerhet i allmänhet och fungerar som en direkt signal till mig att tillverkaren har tänkt på säkerheten. Liksom grön färg i detaljer står för naturvänligt är det röda en varningsfärg och i detta sammanhang alltså något positivt. Vi ser hela sceneriet snett underifrån vilket framhäver kvinnans säkerhet och trygghet i situationen. Kvinnan utstrålar dessutom glädje och säkerhet utifrån att mannen på bilden bara får en bråkdel av utrymmet och blir den som stärker intresset för kvinnan.
Män tycker om kvinnor som väljer en hjälm från Schubert! (konnotation)
Bilden är snarare raka motsatsen till en stereotyp bild av motorcykelåkaren eftersom det inte är en ruffig man på bilden utan en sansad vacker kvinna istället.
Bakgrunden, de snöklädda bergen, står för friheten i att kunna åka motorcykel. Detta är bildens klara metonym för mig eftersom motorcykeln alltid har stått för friheten gentemot t.ex. bilens instängdhet och roll som transportör i första hand. Ofta beskrivs motorcykelåkande i bilder med vida vidder, mycket himmel och en stor frihet för åkaren att ta sig vart som helst. Det som jag tolkar som alplandskap är alltså en bild av motorcyklistens frihet.
Det är så kul att läsa allas analyser och se alla bildval. Precis som du beskriver så väcker bilden många frågor. Det gör bilden intressant och att man tittar en gång extra på den utan att avsändaren missar syftet. Intressant!
SvaraRadera