Dagens samtal med supporten gick bra. Väntetiden var bara en knapp kvart och jag hade plats 44 i kön. När samtalet kopplades fram så svarade en trevlig kille med bra service i rösten. Jag fumlade med orden som vanligt när jag ska klaga på något men eftersom jag bestämt mig för att vara artig rakt igenom så gick det riktigt bra.
"Nej, jag ser inget fel här", säger den vänlige killen. "Det viktiga är att "broadband-lampan" lyser, för då har du koppling mot nätet", fortsätter han och klickar sig runt i sitt sökande efter spöket i min maskin.
Han leder mig in i en dator här hemma där jag via startknappen längst ner till vänster får ta mig till kontrollpanelen där nätverks- och delningscenter öppnas. Väl framme ska en "fysisk adress" levereras och denna ska sedan till teknikerna som vill ha den till något. Supportkillen visar sin mänskliga sida när inte ens han vet vad denna fysiska adress används till. Sympatiskt.
"Håll uppkopplingen och allt som det är nu", säger supportkillen, "så att teknikerna kan undersöka hur det fungerar".
Jag får uppge mitt mobilnummer så att han eller någon annan kan höra av sig och jag har Telia på mobilen, ser han, och det tycker han är bra. Jag känner mig överdrivet positivt inställd till denna "komplimang" av valet av mobiloperatör.
"Jag ser att du har en av våra värsta konkurrenter som operatör och det är utmärkt eftersom de är bättre än oss på alla punkter...", säger han naturligtvis inte. Det hade varit konstigt om något.
Nu sitter jag här och skriver igen och sneglar samtidigt på den lilla lampan på modemet som ska blinka när trafik sker på nätet. Än så länge verkar det vara lugnt där ute eller så är det bara jag som inte är uppkopplad riktigt ännu.
Minsann, det var mig en gastkramande historia! Och åtminstone mestadels utan ironi så blir faktiskt jag, som om någon borde vara blasé vad gäller lösande av fel på bredbandsuppkoppling, intresserad av att få dina kunduppgifter så att jag kan följa den spännande upplösningen... ; )
SvaraRaderaSkicka gärna in via den här länken: http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515
Så kan jag om inte annat (också) hjälpa dig vidare om uppkopplingen hade tänkt fortsätta bråka även efter teknikernas undersökning. Varken du eller jag vill ju att vi upprepar vår konkurrents historia...
Vill du förresten slippa att själv lösa mysteriet med den fysiska adressen, så är den till för att tekniker från distans ska kunna se att det faktiskt är just din uppkoppling som har kommit igång.
/Lisa Arvidsson
Telia kundservice