tisdag 5 april 2011

Facebooklektion nummer 2

Sitter just nu i vår andra lektion som bedrivs på Facebook. Min nia har fått möjligheten att prova på detta med lektion över nätet nu vid två tillfällen och det är snart dags att utvärdera.

Första lektionen sköttes via chattrutan i FB där varje elev chattade med mig via varsin ruta. Det fungerade bra och därför tog vi ett steg mot det fysiska klassrummet vid det nu pågående andra tillfället.

Jag startade en grupp i FB där alla elever i klassen lades till men här börjar problemen. Alla har inte Facebook och alla vill inte jobba på det här viset. Dessa elever erbjöds då att sitta på skolan som vanligt där de tyckte att de trivdes bäst. De valde uppehållsrummet och så långt var allt bra. Några sitter verkligen där och jobbar men några gör helt andra saker. Nåja, det är än så länge ingen vinst med att få fler att jobba så här. Det är som vanligt på den punkten. samma elever jobbar nu som brukar jobba i det vanliga klassrummet. Vi gör alltså samma saker på ett nytt sätt men jag ser ingen tydlig vinst i att finna fler elever än tidigare.

Att vi nu sitter i samma chattrum är därför att det mer ska likna det fysiska rummet på skolan. När jag skriver i rutan så ser alla detta samtidigt och tanken var att vi då kunde diskutera de frågor som dyker upp tillsammans. Än så länge har detta inte skett. Det är det vanliga chattandet som sker och det handlar inte om skolarbete. En timme har nu gått och eleverna har inte frågat mig något som de sedan spinner vidare på själva. Det är fortfarande så att jag "mässar" och de "lyssnar". Ingen vinst här heller alltså.

Vad är då vinsten så här långt?
Vinsten som jag ser det just nu är att eleverna har tillgång till internet och det material som finns där. Jag har möjlighet att kommentera de länkar de skickar till mig redan på ett tidigt stadie i deras arbete med sin uppsats. Tidigare har vi saknat bra material och datorer och uppkoppling för eleverna lyser med sin frånvaro.

Mer om detta lär komma. Kan vi verkligen jobba så här? Så länge som eleverna inte har tillgång till aktuella böcker och datorer att komma ut på internet med så måste vi i alla fall prova. Ändan är alltid bak hur vi än vrider oss.

3 kommentarer:

  1. Intressant - vill veta mer!
    /dan

    SvaraRadera
  2. Lektionen är nu slutförd och den var nog mer intressant för mig än för eleverna eller så är det bara jag som tror det utifrån mitt perspektiv att se på saken.
    Det blev inte mycket gjort tycker jag men vi har ändå börjat använda ny teknik trots att vi inte har någon. För mig är det ju bra eftersom jag får erfarenhet av att jobba så här redan innan kommunen är igång. Kanske har andra lärare runt om på andra skolor redan gjort något liknande men vi har då inte diskuterat för- och nackdelar med detta sätt att jobba.
    Diskussionen kom inte igång men å andra sidan så var det inte detta som var huvuduppgiften för eleverna. Se skulle liksom tidigare lektion leta källor för granskning och inte diskutera.
    Nästa lektion bör hållas i en annan miljö då Facebook's chat kändes på tok för fattig. Liten ruta utan riktig vi-känsla. Eleverna chattade på som vanligt antar jag och det är kanske bra om miljön känns lite "skolig" när de är på "jobbet" även om det är i sin egen soffa. Vi behöver kanske en del visuella signaler för att vi ska begripa att vi är på jobbet trots att vi sitter hemma.
    En skoldator med en tydlig skolmiljö i sig och ett skolinnehåll som skiljer sig från fritidsdatorn kanske inte är så dumt.
    Hmm... Nu kom jag in på en anna fråga som jag funderar på och det handlar då om att byta från PC till Mac. Kanske svarade jag just på min fråga tack vare den FB-lektion vi nyss hade? Kanske är det så att vi bör byta till Mac just på grund av att det ska vara tydligare för eleverna att det är ett arbetsredskap de håller i.
    Se där, nu viftar jag efter två flugor med smällan igen. Bra så.
    Tillbaka till FB-lektionen så känns det som om ansikte på deltagarna är bra också och det tydligt. Inte en liten ikon i periferin utan ett tydligt ansikte att adressera när man skriver till någon. Rörlig bild via webkameran är ju också bra om det gäller närvarofrågan och hur aktiv en person är. Det kan man ju se på kroppsspråk om inte annat. Mer om detta vid senare tidpunkt.

    Jag är nöjd och peppad. Fortsättning kommer!

    SvaraRadera
  3. Jag kör ju hela kursen via Facebook, men jag hade turen att vara vän med alla utom två i klassen och när jag sa till de två att de kunde gå med i gruppen utan att bli vän med mig skickade de direkt en vänförfrågan... Så inga problem på den fronten. problemet är att FB endast sorterar inlägg efter senast redigerade. Helt omöjligt att hitta bland inlägg och dokument... Den fördel jag har sett är att jag har nått fram till eleverna på ett annat sätt. De ser faktiskt vad jag och deras kamrater lägger in eftersom de ändå alltid är inloggade. När något nytt ploppar upp på deras startsida verkar de inte kunna låta bli att kika på det. Men jag vet att detta är en relativt exceptionellt FB-beroende klass (eller hur jag nu ska uttrycka mig?). Så vinsten för mig har varit att jag har tagit mig till den plats där de befinner sig och de har accepterat det. Kan inte säga om det kommer att fungera med andra klasser. Är inte vän med lika många i klassen årskursen under, men å andra sidan har jag inte haft dem lika mycket heller...

    SvaraRadera