torsdag 17 november 2011

System för fluffiga hjärnor

Hur systematiserar man en lärarkår?
Det finns en skala från det totalt styrda till lärarens roll som inspiratör.

Någonstans finns en mötesplats för dessa, som jag påstår, ytterligheter och den ska kanske vara i den plattform som vi använder.

Vi har idag diskuterat hur vi använder vår plattform som heter Ping Pong för att dokumentera och planera. Vad ska vi utgå ifrån? Kanske är det så att vi börjar att arbeta med sådant som vi blir ålagda utifrån lagar och regler som styr vad vi ska skriva och sådant som vi ska dokumentera.

Vi höll med varandra mest när vi fick förslaget att det är planeringen vi ska utgå ifrån i arbetet i plattformen och att resultatet blir t.ex. en IUP istället. Då kommer vi tillbaka till det som mer är lärarens jobb. Planera utifrån LGR11. Vilka förmågor ska utvecklas? Vad ska vi jobba med för att utveckla dessa? Vad och hur bedöms det? Planeringen är grunden i plattformsarbetet. Bra.



- På språng med mobila manicker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar