fredag 11 november 2011

IT eller IKT eller...

För att få spets på det här med vad en IT-Pedagog egentligen gör så kan man börja med titeln. Jag vet att det finns de som har utbildat sig till pedagoger inom området men är det inte så att det är lika svårt att hävda genuin kunskap inom detta område som vilket annat pedagogiskt område som helst. För att undervisa i ett ämne så skulle det behövas kunskaper som är så omfattande inom ämnet eller ämnena att de överstiger alla andras tänkbara kunskaper. Dessutom skulle du behöva ha kunskaper inom pedagogik, didaktik och metodik som gör att du kan plocka fram vilket ess ur rockärmen som helst vid vilken tidpunkt som helst och nu pratar vi bara teoretiska kunskaper. Sedan kommer den lilla detaljen med att liksom funka. Att fungera tillsammans med andra i en lärandesituation, att vara social samtidigt som du kan vara bestämd och förtroendeingivande. Med andra ord så pratar vi om en person i 140-årsåldern som fortfarande är vid god vigör både i kropp och sinne.

Att då jobba med IKT eller IT som pedagog ger en extra krydda i anrättningen. Något som ännu inte har nått sin topp, långt från det och som ingen riktigt vet vad det är. Lägg till 50 år på det och vi är nästan i hamn.

Vad är då IT? Informationsteknologi. Vad är IKT? Informations- och kommunikationsteknologi. Skillnaden tycks ligga i att det ska kommuniceras för att IKT ska ske till skillnad från IT där det bara ska informeras.

Enkel definition på det:
Information - Från en till en eller flera andra.
Kommunikation - Mellan två eller flera.

I det senare så har vi alltså uteslutit "en" och hamnat i flerskapet samt att "från" och "till" har upphört och vi har hamnat i "mellan" istället. Är detta verkligen viktigt kan man fråga sig. Ja, det är det. Det är i kommunikationen som mervärde uppstår. Det är mellan två eller flera individer som allt händer då knappt något är viktigt att utveckla om vi är en-samma.

Det passar mig bättre dessutom. IT är väldigt mycket teknik medan IKT mer handlar om användandet och hur människor kan dra nytta av manickerna för att få till det där som vi vill göra tillsammans. Som en liten knorr så skulle jag slutligen vilja slå ett slag för avskaffandet av T:et i förkortningen och byta ut det mot ett "S" istället.

IKS. Informations- och KommunikationsSamarbete.

1 kommentar: