fredag 11 november 2011

Teknikstrul och frustration

Tänk så lätt det är att vara entusiastisk inför något nytt och hur snabbt det kan förvandlas till total frustration. I kursen "Digital kompetens så har jag i veckans övningar tittat på ett flertal olika digitala verktyg som kan användas i skolan. De allra flesta har jag redan provat och många av dem har jag dessutom använt i mer omfattande skala under ganska lång tid nu.

Något som jag varit inne och nosat på tidigare och som jag vill utforska mer nu är "Podcast". Detta skulle vara ett jättebra verktyg för elever med skriv- och lässvårigheter där du som lärare kan hjälpa till med att läsa in instruktioner eller kanske en del av materialet som en ljudfil. För att komma igång så kan man använda sig av programmet "Audacity" som inspelnings- och redigeringsprogram.

Entusiastisk som jag är så vill jag testa flera nya saker på en gång. Jag är inte så hemma på Mac-datorer så därför så testar jag det mesta av det nya också i en ny miljö för att slå flera flugor i en smäll. Just nu så känner jag att det r en mycket dålig idé.

Jag pratade in ett antal ljudsnuttar med hjälp av Audacity som sedan skulle sammanfogas till en kort introduktion till min första podcast. För att göra det hela lite roligare så skulle jag enligt instruktion ta mig till Multimediabyrån för att inhämta musik och andra ljudfiler som man fritt får använda i sina verk. Väl där började det krångla till sig. Sidan med jinglar hackade så hemskt att mitt tålamod fick bekänna färg. För att gå rakt på sak så blev jag totaltokig när allt hängde sig och inte gick att stänga av. Tänk dig en liten nätt jingel som spelas om och om och om och om igen samtidigt som du funderar på av det är som inte fungerar som det ska. Är det websidan? Är det webläsaren? Är det datorn, som i det här fallet är en mac? Är det han bakom tangentbordet som inte förstår hur det fungerar? Jag läste instruktionerna för macanvändare i marginalen och begrep så mycket att det var inte där skon klämde. Jag bytte webläsare och försökte igen utan resultat.

Jag sitter fortfarande vid macdatorn och skriver men den kommer att slås igen för dagen inom kort och nästa försök kommer att ske via pc istället. Sidan med jinglar hos Multimediabyrån var den enda sida som krånglade så jag antar att det är där det klämmer som värst i det skoskav som så lätt uppstår när ny teknik är inblandad.

Det är mycket nyttigt för mig att ibland drabbas av denna frustration eftersom mina kollegor och andra som jag stöttar med den nya tekniken ofta har befunnit sig just i den alldeles innan jag dyker upp.

"Jag förstår din frustration och jag har varit där själv, många gånger" kan jag säga och sedan relatera till deras känslor genom att bekräfta att det är tekniken som inte fungerar. Det är inte du som inte fungerar, det är manicken. Den är till för dig och inte tvärtom.

En viktig lärdom att dra av detta är att det är prylarna och dess funktioner som ska anpassas efter oss och inte tvärtom. Funkar det inte för mig som är van användare av prylarna så kommer det sannolikt inte att fungera för den som nyligen satt igång. Vad bra att det händer mig för då kan ju jag hjälpa dig så mycket bättre!

Det är för mycket frustration dock och alldeles för lite kreativt skapande när ny teknik blandas in i leken. Hur kommer det sig? Jag tror att det beror på att vi fortfarande bara är i början av den nya teknikens era och att vi har lång väg att gå innan det är vardag på allvar och dags för den kreativa sidan att blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar